Wat zijn de verwachte ICT-ontwikkelingen in de tweede helft van 2024?

Geschreven door

ICT is al even niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en de ontwikkelingen gaan nog steeds razendsnel. Een goed voorbeeld waar ICT-toepassingen blijven toenemen is de gezondheidszorg, met bijvoorbeeld elektronische patiëntendossiers, AI-gedreven diagnoses en gepersonaliseerde behandelingen. Kunstmatige intelligentie is bovendien beschikbaar gekomen voor het brede publiek en er zijn nog vele andere opkomende trends. Maar welke ICT-ontwikkelingen kunnen we in de tweede helft van 2024 verwachten?

Toenemende samenwerking via online platforms

Veel mensen werken tegenwoordig, als hun functie het toelaat, vanuit huis. Zowel werkgevers als werknemers zien de voordelen van thuiswerken, en deze trend zal in de toekomst alleen maar toenemen.

In 2024 zal er nog meer gebruik worden gemaakt van online samenwerkingsplatforms zoals Teams en Zoom. Deze platforms worden steeds geavanceerder, met mogelijkheden voor bijvoorbeeld uitgebreide presentaties, naast de basisfuncties van videobellen en chatten.

Cybercriminaliteit is nog steeds een probleem

Cybercriminaliteit vormt een groot probleem in onze wereld die sterk afhankelijk is van internet. Het is aantrekkelijk voor criminelen vanwege de kleine kans om gepakt te worden, de hoge opbrengsten en de vele manieren om inlichtingendiensten en politie te misleiden. Bedrijven moeten daarom in 2024 extra aandacht besteden aan cybersecurity.

Een betrouwbare ICT-partner kiezen is een essentieel onderdeel. Bedrijven willen niet te maken krijgen met hacks of datalekken, die zowel financiële schade als reputatieschade kunnen veroorzaken. Bovendien kunnen bedrijven hoge boetes krijgen als blijkt dat ze onvoldoende maatregelen hebben genomen tegen cybercriminaliteit.

Ontwikkelingen in ICT

Veranderende inrichting van de klantenservice

De inrichting van een goede klantenservice is voor veel bedrijven een uitdaging. Het is belangrijk om klanten effectief te helpen, maar de krappe arbeidsmarkt en het feit dat niet iedereen graag de hele dag klantproblemen oplost, maken dit moeilijk.

Daarom kiezen steeds meer bedrijven voor chatbots. In 2024 zal hierdoor de klantenservice bij veel bedrijven anders ingericht zijn, zodat klanten goed geholpen worden en bedrijven tegelijkertijd tijd en kosten besparen.

Meer gebruik van clouddiensten

Clouddiensten zullen hoogstwaarschijnlijk in 2024 nog meer gebruikt gaan worden door bedrijven. Ondernemers kunnen, vanwege onder andere de flexibiliteit en gebruiksgemak, tegenwoordig bijna niet meer zonder clouddiensten. Werknemers hebben in dit geval altijd en overal toegang tot data en deze toegang voor gebruikers kan gemakkelijk worden aangepast (opschalen en afschalen). Bovendien bespaar je kosten op dure hardware-investeringen, in-house beheerspecialisten en worden updates automatisch uitgevoerd.

Regulering van AI

In de tweede helft van 2024 zal de regulering van Artificial Intelligence (AI) centraal staan vanwege de snelle innovaties en de groeiende bezorgdheid over veiligheid en ethiek. De Europese Unie werkt aan de AI Act, een baanbrekend wetsvoorstel dat AI-toepassingen categoriseert op basis van hun risico’s en strenge eisen stelt aan hoogrisico AI-systemen, om misbruik zoals deep fakes en desinformatiecampagnes te voorkomen​​. Internationale samenwerking, is cruciaal om uniforme normen te ontwikkelen en ervoor te zorgen dat de voordelen van AI worden gemaximaliseerd terwijl de risico’s worden beperkt​.

Samenvattend zullen we op de vlakken cybersecurity, clouddiensten, online samenwerking, klantenservice en regulering van AI de ICT-sector in de tweede helft van 2024 een duidelijke groei zien. Deze ontwikkelingen onderstrepen daarmee ook het groeiende belang van ICT in ons dagelijks leven en laten zien hoe technologie ons werk en onze interacties blijft transformeren en integreren.

Contact

Interesse in samenwerking?

Benieuwd geraakt naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Graag leren wij jou en jouw organisatie beter kennen. Voor alle IT-vraagstukken kunnen wij een oplossing bieden en jou adviseren. De kans is groot dat wij onze ervaring al bij vergelijkbare organisaties binnen jouw branche of sector in de praktijk hebben mogen brengen. Bel, mail of app mij of mijn collega’s gerust.