Ontwikkel in vijf stappen een datagestuurde bedrijfscultuur voor iedereen

Geschreven door

Overstappen op een nieuwe manier van werken doe je niet van de ene op de andere dag. Maar het is wel belangrijk om in te kunnen spelen op de concurrentie en te blijven innoveren als organisatie. Data is business, dat is duidelijk. Het is tijd om de transformatie aan te gaan en kwalitatieve bruikbare data te bevorderen binnen jouw organisatie. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw medewerkers deze nieuwe manier van werken met open armen ontvangen? Ontwikkel daarom in vijf stappen een datagestuurde bedrijfscultuur voor iedereen.

Binnen een datagestuurde organisatie neem je geen beslissingen op basis van een buikgevoel, maar op basis van feiten. Als organisatie moet je bereid zijn om te leren. Beweeg mee met veranderingen en sta vooral open voor suggesties. Belangrijk om te weten is dat je als organisatie – stapsgewijs – een transformatie moet doorstaan. En hier zullen uitdagingen bij komen kijken maar het zorgt er wel voor dat je organisatie schaalbaarder wordt waardoor je snel kunt groeien en hierdoor wendbaarder bent.

1. Vergeet de ‘wat’-vraag en ga over naar het ‘waarom

Begin bij het begin. Het klinkt heel logisch, maar vaak wordt deze stap vergeten. Toch is het een essentiële stap om ervoor te zorgen dat je data kwalitatief en relevant is. Gesprekken binnen de organisatie moeten gaan over de redenen waarom iets waardevol is voor de organisatie. Het zorgt ervoor dat men hun energie kan richten op het nemen van beslissingen die waardevol zijn voor de organisatie. Stel bijvoorbeeld de vraag waarom een bepaald klantsegment winstgevender is of waarom een specifiek bedrijfsproces (in)efficiënt is. De ‘waarom’-vraag is de belangrijkste vraag om te stellen maar betrek hier vooral alle medewerkers bij. Vaak worden zij namelijk op het laatste moment ergens bij betrokken terwijl zij juist degene zijn die met de nieuwe applicaties moeten werken. Het roept weerstand op en dat moeten we voorkomen.

2. Transparantie en vertrouwen

Start met het opstellen van een strategie, en zorg ervoor dat je duidelijk maakt wat de verwachtingen zijn naar je medewerkers toe. Vanuit hier breng je de mogelijkheden in kaart. Stel jezelf de vraag welke beslissingen ondersteunt kunnen worden door data en wat hebben jouw medewerkers écht nodig om te kunnen excelleren in hun werk? Transparantie speelt hierbij een belangrijke rol, het wekt vertrouwen in mens én technologie.

Dit ga je vervolgens verder bevorderen door de gehele organisatie. Het begint wellicht bij de top, maar echte veranderingen vinden altijd plaats op de werkvloer. Innovatie moet dus worden bevordert door medewerkers te stimuleren om data te gebruiken. Wanneer men het belang van data heeft ervaren, is men veel eerder geneigd om de nieuwe manier van werken over te nemen. Leg dus vooral uit, laat het zien en laat ze meedenken. Wanneer jij een duidelijk beeld hebt waarom een verandering goed is voor de organisatie, dan kan je dit goed overbrengen aan een ander. Hierdoor is de kans dat een implementatie succesvol verloopt, veel groter!

3. Ontwikkel een datacultuur

Nu moet je de meest enthousiaste medewerkers binnen de organisatie opsporen en hen aanmoedigen om ambassadeur te worden van de nieuwe strategie binnen de organisatie. Zij kunnen een sleutelrol vervullen bij de interne communicatie binnen de organisatie en zij kunnen mede helpen bij het prioriteren van de activiteiten. Door enthousiastelingen over data mee te nemen in de strategie vergroot dit het effect om het gebruik van data binnen de organisatie aan te moedigen. Het inzetten van data-ambassadeurs zal een aanstekelijk effect hebben. Vergeet niet, jij kan eveneens een ambassadeur zijn binnen de organisatie!

4. Laat het zien

Laat vooral zien en maak duidelijk hoe data kan bijdragen aan betere beslissingen en geoptimaliseerde processen. Identificeer belangrijke processen binnen de organisatie die beter kunnen en geef aan hoe data hier een rol bij kan spelen. Geef vooral een voorkeur aan processen die een grote toegevoegde waarde creëren. Of maak de keuze voor een business case die bijdraagt aan strategische doelstellingen. Een directe positieve uitwerking op bijvoorbeeld de omzet of het bedrijfsresultaat hebben het meeste effect om de enthousiasme onder medewerkers aan te wakkeren.

5. Maak het toegankelijk

Betrek iedereen binnen de organisatie gelijk bij de start. Zorg ervoor dat je de medewerkers het gehele proces blijft betrekken, vooral wanneer er maatregelen en wijzigingen worden doorgevoerd. Maar leg het uit en leg niet op. Combineer het veranderen van de cultuur met (opfris)cursussen voor medewerkers, dit zorgt voor een stimulans. Daarnaast is het belangrijk om hen de ruimte te bieden voor het maken van fouten. Dit zorgt er juist voor dat men dingen gaat uitproberen en dat wil je binnen de organisatie aanmoedigen!

Wil je weten hoe anderen omgaan met het implementeren van een datagestuurde bedrijfscultuur? Bekijk dan het Webinar terug waarin Patrick Schols vertelt over zijn ervaringen met de tool Power BI.

Contact

Interesse in samenwerking?

Benieuwd geraakt naar wat wij voor u kunnen betekenen? Graag leren wij u en uw organisatie beter kennen. Voor alle IT-vraagstukken kunnen wij een oplossing bieden en u adviseren. De kans is groot dat wij onze ervaring al bij vergelijkbare organisaties binnen uw branche of sector in de praktijk hebben mogen brengen. Belt, mailt of appt u mij of mijn collega’s gerust.