Ormer ICT bestaat 30 jaar: ‘We zijn nu écht volwassen’
Ormer ICT bestaat op woensdag 5 oktober 2022 precies 30 jaar. Oprichter en algemeen directeur Jan Willem Jongebreur blikt terug op drie decennia dienstverlening in de dynamische IT-wereld.
Wie het hoofdkantoor van Ormer ICT in Schiedam binnenloopt, proeft meteen waar het bedrijf voor staat. Er wordt hard gewerkt, maar er is ook ruimte voor plezier. Bij de koffieautomaat – waar verse groente en vers fruit klaarligt voor de medewerkers – gaat het niet alleen over werk, maar ook over elkaars hardloopprestaties. Het bedrijf mag dan 30 jaar bestaan en een sterke positie hebben in de IT-wereld, er overheerst vooral Rotterdamse nuchterheid. ‘Maar nu ons jubileumfeest (woensdag 5 oktober in The Boathouse Kralingen) dichterbij komt, bekruipt me steeds meer een gevoel van trots,’ bekent oprichter Jan Willem Jongebreur even later in zijn kantoor. ‘30 jaar is een hele tijd. Ik denk dat weinig IT-bedrijven al zó lang zelfstandig bestaan. We schreeuwen dat niet van de daken. Dat zouden we wellicht meer moeten doen, al blijven we graag dicht bij onze Rotterdamse identiteit.’
Meesurfen op automatiseringsgolf
Jan Willem was pas 22 jaar toen hij in 1992 het bedrijf begon. IT stond nog in de kinderschoenen, internet was nog niet breed beschikbaar voor consumenten. De eerste tien jaar waren een zoektocht naar de eigen identiteit. In het tweede decennium vestigde Ormer ICT naam als detacheringsbedrijf. ‘In de loop der jaren merkten we dat bedrijven behoefte hadden aan mensen met verstand van IT. Ik realiseerde me dat de automatiseringsgolf die eraan kwam veel begeleiding zou vergen. Daarom gingen we ons richten op detachering, in combinatie met IT-beheer voor mkb-ondernemingen.’
Recalcitrant in tienerjaren
In 2003 werd het huidige pand in Schiedam betrokken. ‘Inmiddels waren we een serieus bedrijf met een duidelijke visie,’ schetst Jan Willem. ‘Maar ook een beetje recalcitrant, zoals de meesten in hun tienerjaren. We boden onze klanten een IT-omgeving voor een vast bedrag per maand. Nu de norm, maar destijds baanbrekend. En succesvol!’ Onlangs werd de tak software development opgezet. Daarmee ontwikkelde Ormer ICT een ticketingplatform voor betaald voetbalclubs: Tymes4. ‘Een product dat niemand anders heeft. En ook nog eens het beste product in de branche. Binnen drie jaar zijn we uitgegroeid tot marktleider in het betaald voetbal. Dat is ontzettend gaaf!’
Nu écht volwassen
Anno 2022 is Ormer ICT een bedrijf met een jaaromzet van 27 miljoen euro en 220 werknemers. Het recalcitrante is er vanaf. ‘We zijn als 30-jarige nu écht volwassen,’ zegt Jan Willem met een knipoog. ‘Wat we in 2003 deden, doen we in de kern nog steeds: goede service en goede mensen leveren voor normale tarieven. We zijn Official Supplier van Feyenoord en Excelsior. Ook doen we alle ICT bij FC Utrecht en werken we voor de gemeente Rotterdam, de twee grootste terminals van de Rotterdamse haven en talloze grote mkb-ondernemingen. Daarbij helpt het dat we zelf een mkb-onderneming zijn. We snappen de uitdagingen en processen binnen middelgrote organisaties.’
Nummer 1 IT-werkgever
Het aantrekken en betrokken houden van medewerkers is zo’n uitdaging. ‘Ook wij hebben door de krappe arbeidsmarkt moeite om mensen aan te trekken,’ erkent Jan Willem. ‘Vorig jaar werden we door Computable uitgeroepen tot nummer 1 werkgever in detachering en nummer 2 in outsourcing. Op die prijs ben ik enorm trots, met name omdat de waardering vanuit de medewerkers zélf komt. Zij roemden vooral de vrijheid om zich te kunnen ontwikkelen. We hebben dat gevierd met taart, zoals we alle successen vieren. Ook organiseren we veel leuke uitjes. We gaan elk jaar samen skiën en gaan binnenkort op een workation met een deel van het bedrijf. Bovendien zijn we sportief. We doen regelmatig met collega’s mee aan hardloop-, wieler- en schaatsevenementen.’
Kwaliteit als hoogste prioriteit
Ormer ICT heeft een stevige positie in de IT-wereld verworven. Met de huidige omvang is de IT-dienstverlener groter en flexibeler dan het merendeel van de concurrentie. ‘We onderscheiden ons vooral met onze klantgerichtheid. Elk bedrijf zegt de klant centraal te stellen; wij brengen dit echt in praktijk. Onze accountmanagers worden gedreven door de wensen en behoeften van onze klanten. Ook als een van onze medewerkers daardoor op de ‘bank’ zit. We beloven niet de beste techniek of grootste kennis, al zijn beide bij ons dik in orde. Wij beloven vooral 100 % uptime en 100 % eindgebruikerstevredenheid. Dat is namelijk wat bedrijven willen. Daarnaast hebben we de hoogste ISO- en NEN-certificeringen op het gebied van kwaliteitsmanagement, informatiebeveiliging en het beschikbaar stellen van arbeidskrachten. Kwaliteit heeft bij ons de hoogste prioriteit.’
Naar hoger niveau
Na 30 jaar is Ormer ICT nog lang niet klaar. ‘De ontwikkelingen in IT gaan razendsnel,’ besluit Jan Willem. ‘Wij kunnen die bijbenen. We weten wat eraan komt en weten hoe we dit kunnen toepassen bij onze klanten. We hebben een mooie club mensen en mooie partnerships met klanten. Ik kijk ernaar uit om met elkaar alles en iedereen de komende jaren naar een nog hoger niveau te tillen. Ook na 30 jaar zijn we nog vol energie en klaarwakker. Misschien ben ik daar nog wel het meest trots op.’